KSG geeft High Potentials een vliegende start bij Pepsico
“Ambitieuze jonge mensen ontwikkelen zich binnen een jaar heel zichtbaar naar zelfverzekerde, weerbare professionals met een breed netwerk. Daarnaast eindigen ze het programma met een duidelijk doel voor ogen wat betreft hun carrière bij PepsiCo,” zegt Annemiek Verweij, senior trainer bij KSG en begeleider tijdens het GDP traject.
Het GDP traject heeft als doel nieuw, jong talent bij PepsiCo een vliegende start te geven. Al vele jaren verzorgt KSG dit Graduate Development Programma. Ieder jaar starten 10 jonge professionals met een kick-off bijeenkomst. Daarna volgen ze trainingen ‘Timemanagement’, ‘Communication skills’, ‘Presentation skills’, teamcoaching gesprekken en mentorsessies. Ook wordt er in de dagelijkse praktijk gewerkt aan een gezamenlijk project met een opdrachtgever binnen PepsiCo.
“Vaak liepen deelnemers tijdens het project tegen dezelfde dilemma’s aan,” zegt Annemiek. Soms zorgde dit voor te weinig inspiratie tijdens het gezamenlijke project. Tijdens de coachingsessies konden de deelnemers hun vraagstukken delen met de groep en daardoor steun vinden bij elkaar. Zo leerden ze hun motivatie terug te vinden en het goede gesprek met hun leidinggevende aan te gaan.
“Doordat je de trainingen elke keer met dezelfde groep mensen volgt, ontstaat er heel veel ruimte om echt te leren. Omdat je elkaar steeds beter leert kennen en er een heel vertrouwelijke sfeer ontstaat kun je extra veel uit de trainingen halen. Vertrouwen is één van de sleutelwoorden als ik terugdenk aan het GDP programma,” aldus Suzanne, een voormalig deelnemer aan het GDP traject.
Vertrouwen is één van de sleutelwoorden als ik terugdenk aan het GDP programma,” aldus Suzanne, een voormalig deelnemer aan het GDP traject.
De high potentials van PepsiCo krijgen in hun werk te maken met een typische ‘VUCA wereld’: Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous. KSG helpt ze hun eigen kompas te vinden en te leren wie ze zijn. Zo leren ze omgaan met de onzekerheid om hen heen. Communiceren met je leidinggevende en nee leren zeggen zijn hier een belangrijk onderdeel van. Maar ook weten wat je kernwaarden zijn en welke doelen je wilt behalen in je carrière. Zo creeër je weerbare medewerkers.
“GDP wordt echt gezien als een reis.” Leidinggevenden beamen de verandering bij hun jonge medewerkers. Zij zien zelfverzekerde collega’s die weten waar ze voor staan. “Die ontwikkeling, daar word ik wel echt heel blij van,” zegt Annemiek.