‘Alles wat we leren, is direct toepasbaar’

‘Alles wat we leren, is direct toepasbaar’

HPE – of Hewlett Packard Enterprise – staat bekend om haar innovatieve technologieën, producten en software. De Amerikaanse multinational biedt daarnaast servicegericht complete IT-oplossingen voor bedrijven. KSG ging de samenwerking aan met de Nederlandse tak van HPE. Samen ontwikkelden ze series trainingen voor de ontwikkeling én verbinding van het team.

Per 01 november 2015 splitste Hewlett-Packard op in twee aparte bedrijven: HP Inc. en Hewlett Packard Enterprise (HPE). Door die opsplitsing en bijbehorende reorganisaties veranderde er de laatste jaren veel bij HPE. Voor de Nederlandse vestiging – dat kantoor houdt in Amstelveen – werken zo’n 500 mensen.

 

HPE hecht er waarde aan goed voor medewerkers te zorgen en de collega’s dichter bij elkaar te brengen. HPE steunt daarom initiatieven zoals Young At Heart. Romy Visser, de voorzitter van Young At Heart, legt uit: “Als werkgroep organiseren wij activiteiten voor het team. Altijd staan social engagement, development en funcentraal. HPE stelt niet zomaar budget beschikbaar, dus we moeten een goed verhaal hebben. Daarin hebben we een waardevolle partner gevonden;KSG snapt precies hoe een leuk en leerzaam programma eruitziet en helpt ons met het ontwikkelen ervan.”

 

Ontwikkeling

In 2017 organiseerden KSG en HPE voor het eerst samen een serie van vijf trainingen, gericht op persoonlijke ontwikkeling. Onderwerpen als effectiviteit, aansturing van teams en omgaan met weerstand stonden centraal. De trainingen vielen in de smaak, want in 2018 kwam KSG terug voor een nieuwe serie. Romy Visser: “Het is heel fijn om aan te sluiten bij een activiteit die vooraf helemaal uitgedacht en voorbereid is. Tijdens de sessie gaat er geen tijd verloren aan praktische issues, en we kunnen ons samen volledig op de content focussen. Bovendien komen al onze kernwaarden naar voren in de trainingen van KSG; jong en oud kan iets van de workshops leren, je ontmoet er collega’s in een andere setting én ze zijn bovendien ook gewoon leuk om bij te wonen.”

 

Inlevingsvermogen

KSG leeft zich echt in haar opdrachtgever in, vindt Romy. “Dat is tweeledig:

  1. Flexibel in de samenwerking.

Het Young Employee Network (YEN) startte in 2017 de samenwerking met KSG op, met trainingen voor hun doelgroep: jonge collega’s tot 35 jaar. Door veranderingen binnen de organisatie kreeg het YEN met deze doelgroep de workshops niet meer vol. Toen we de trainingen vanuit Young at Heart gingen aanbieden, kregen we fors meer inschrijvingen en bovendien werd de doelgroep ook breder. KSG is zo flexibel geweest om het aanbod daarop aan te passen.

  1. Meedenkend in de invulling van de trainingen

KSG gebruikt praktijkcases van deelnemers als trainingsmateriaal. Dat maakt de sessies interactief én relevant. Naast een leerzaam theoretisch deel komen er direct ervaringsverhalen en tips naar boven, waar je zelf mee uit de voeten kunt op de werkvloer. Omdat de trainer ook hand-outs en geheugenkaartjes uitdeelt, verlaat je de workshop met concrete handvatten om alles wat je geleerd hebt zelf toe te passen tijdens je eigen werkzaamheden.”

 

Verbinden met netwerken

HPE is te groot om direct effect te kunnen meten van de trainingen, meent Romy. “Wel dragen ze bij aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, en dankzij dit soort activiteiten krijgen medewerkers een goed gevoel over het bedrijf. Bovendien komen veel deelnemers tijdens de trainingen collega’s tegen die ze op de werkvloer niet per se treffen; goed voor de teamspirit! Dat blijkt ook in de praktijk; mensen die elkaar leren kennen op één van de trainingen weten elkaar later op de werkvloer ook beter te vinden.”

 

Vervolg

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een nieuwe trainingssessie voor het najaar van 2019. Romy: “Daarvoor laten we de development-onderwerpen een beetje los. We willen iets nieuws, iets fris, iets anders. De trainers van KSG zijn heel creatief en denken graag met ons mee. Wij hebben enkele onderwerpen aangedragen bij KSG, we hebben samen gebrainstormd en op basis daarvan kwam KSG met een voorstel op maat. We gaan nu aan de slag met gamification; hoe stuur je mensen door gebruik van spelprincipes en speeltechnieken? In het bedrijfsrestaurant kun je bijvoorbeeld middels gamification collega’s op een ludieke manier aansporen gezonder en co2-neutraler te gaan leven. Voor dit soort doelen zet HPE zich ook graag in. Met Young At Heart willen we daarop aansluiten en KSG gaat ons daarbij helpen.”